Renk Çemberi 1

Resim/tasarım yaparken hangi renkleri bir arada kullanman gerektiğini bilemiyorsan muhtemelen renk çemberiyle daha karşılaşmamışsındır. Sizi tasarımın (bana göre) en önemli konusuyla tanıştırayım: karşınızda renk çemberi!



Renk çemberi

Bu yazıda renk çemberinin tarihi gibi teorik bilgilerden bahsetmek yerine doğrudan pratikte nasıl kullanıldığından bahsedeceğim. Renk çemberi kısaca sıcak ve soğuk renklerden oluşur. Sıcak renkler enerjik, dikkat çekici bir etki bırakırken soğuk renkler dinginlik veren, daha durağan bir etkiye sahiptirler.
Renk çemberinden çıkarabileceğimiz renk kombinasyonlarına tek tek bakalım:



1-Tamamlayıcı Renk Armonisi

Tamamlayıcı renkler çemberde birbirlerinin tam tersi konumda bulunan renklerdir. Mesela kırmızı ve yeşil, sarı ve mor, mavi ve turuncu birbirlerinin tamamlayıcılarıdırlar. Doğru tasarımda kullanıldıklarında mükemmel sonuç verirler.



Aşağıdaki iki örneği turuncu-mavi, yeşil-kırmızı tamamlayıcı renklerini kullanarak oluşturdum.



2-Çapraz Tamamlayıcı Renk Armonisi

Bir rengin tamamlayıcı rengine komşu olan (sağındaki ve solundaki) iki renkle birlikte kullanılmasıyla ahenk elde edilir. Örneğin; sarı, kırmızı-mor ve mavi çapraz tamamlayıcı renk armonisi oluştururlar.



Aşağıdaki örnekte turuncu, mavi-yeşil ve maviyi kullanarak desende ahenk oluşturdum. Ayrıca renkleri geleneksel halleriyle kullanmak yerine tonlarıyla oynayarak tasarımı dengeledim.


3-Analog Renk Armonisi

Renk çemberinde birbirinin yanındaki renkler kullanılarak analog renk armonisi elde edilir. Bir renk diğerlerinden daha baskın tutularak tasarımın gücü arttırılır. Renklerin tonlarıyla oynayarak daha ahenkli bir görüntü elde etmek de mümkün.




4-Üçlü Renk Armonisi

Renk çemberinde birbirine eşit uzaklıkta bulunan üç renk kullanılarak da armoni oluşturulabilir. Örneğin mor, yeşil ve turuncu beraber kullanıldığında üçlü renk armonisi oluştururlar. Yine bir renk diğer iki renkten daha baskın tutularak hoş bir görüntü elde edilebilir.



Aşağıdaki örnekte mavi-yeşili (cerulean blue-viridian) ana renk olarak seçerek daha yoğun kullandım. Ve her zamanki gibi renklerin tonlarıyla oynayarak hoş bir görüntü elde ettim.



Renk çemberiyle tanışmam beş-altı sene öncesine dayanıyor fakat üzerine düşünme işini yeni yeni yapıyorum. Evet, zamanla oluşan bir "bu renkle bu renk iyi gider" hissiyatımız hepimizin var ancak bunun nereden geldiğini bilmek önemli. Keşke diyorum beni renk çemberiyle tanıştıran hocalarım teoriden çok bu çemberle ne yapacağımı söyleselerdi. Bazen de diyorum ki kendi kendine öğrenmek öğrenmenin en kalıcı yoludur, böylesi daha iyi.
Yazıyı çok uzun olmaması açısından burada sonlandırıyor ve devamını sonraya bırakıyorum. Renkler ancak renklerle oynanarak anlaşılabilir. Boyalarla oynamayı seven arkadaşlarıma renk çemberinden renkler seçerek kendi desenlerini oluşturmalarını tavsiye ediyorum. Instagram'da da sürekli bahsettiğim gibi üstteki desenlerden birini yapmak için süper yetenekli olamaya gerek yok. Boyalarla oynamak herkese iyi gelir.
Soru ya da öneriler için mailden, Instagram'dan, veya yorum kısmından ulaşabilirsiniz, mutluluk duyarım.
Renkli günler!



Yorumlar

  1. This was very informative. I have been fascinated by colours for a long time but i have never heard of the colour wheel. U explained it beautifully. Thanks luv and keep up the good work.

    YanıtlaSil
  2. Merhabalar,

    Sözsüz iletişim sözlü iletişimden daha etkili olmaktadır ve tercih ettiğimiz renkler karşı tarafa bir enerji yaymaktadır. Renkler doğru ve yerinde kullanıldığında hem iletişime olumlu etki eder hem de psikolojik açıdan insanların kendilerini iyi hissetmelerini sağlar. Renklerin dili ve iletişime etkisi üzerine yazdığım yeni yazımı okumanız için sizinle paylaşmayı isterim: http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/iletisimde-renklerin-onemi/

    Keyifli okumalar dilerim,
    sağlıkla kalın.

    YanıtlaSil
  3. Bayıldım. Kesinlikle haklısınız. Renk çemberinin muzizesine bayıldım. Kullanmak için sabırsızlanıyorum. Ve haklısınız boyalarla oynamak herkese iyi geliyor. ☺️

    YanıtlaSil

Yorum Gönder